Foto van Stephan van Rooden

Stephan van Rooden

En…actie!

LinkedIn
Twitter
WhatsApp
Email

Afgelopen week had ik afgesproken met een oud klasgenoot van mij. Zo eens in de zoveel tijd spreken we af om even bij te praten. Je kent het wel. Oude koeien uit de sloot halen maar toch ook heel erg veel praten over hoe elkaar leven er op dit moment uitziet.

Gehaast kwam ik aangefietst vanuit mijn werk waar ik net daarvoor een conference call had met enkele mensen van het kantoor uit de Verenigde Staten en Duitsland. Onderwerp was het onderwerp waarover ik graag een training zou willen geven, namelijk hoe je maximaal rendement kunt halen uit je retrospectives. En terwijl ik hem dit vertel, zie ik zijn gezicht veranderen in een enorm vraagteken. Hij zegt: “Ehhm, Stephan, je bent net uit je werk, dat weet ik maar ik heb totaal geen idee waar je het over hebt.”

Natuurlijk! Wat stom van mij, in mijn enthousiasme doe ik mijn verhaal waarin ik aanneem dat hij precies weet wat Agile software ontwikkeling is. Verkeerde aanname, want hij volgt op dit moment namelijk een toneelopleiding. Vrij weinig software daar, m.u.v. licht- en geluidstechniek natuurlijk.

En terecht dat hij mij terug fluit, maar hij kent mij dan ook goed genoeg dat ik vervolgens heel snel weet terug te schakelen. Ik besloot hem als proefkonijn te gebruiken. Eerder die dag was ik onderstaand filmpje tegen gekomen na een zoektocht hoe ik heel eenvoudig Agile development uit kon leggen.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=OuhZAVJO3xw

En wat schetste mijn verbazing? Niet alleen is deze manier van uitleg eenvoudig te begrijpen voor ‘non-techneuten’, in de aanpak van softwareontwikkeling en de ‘theaterwereld’ zitten niet zo heel erg veel verschillen.

Terwijl ik aan het praten was hoorde ik tegenover mij allerlei kreten van herkenning. Het begint namelijk met een visie in agile software ontwikkeling. Waar willen we grofweg heen? Waarbij bij oud-klasgenoot vertelde, dat bij hen permanent werd gehamerd op de vraag: Maar wat is boodschap?

Het is erg verleidelijk om in allerlei kleine details van je toneelspel te verdrinken dat het je wegbrengt van je uiteindelijke boodschap. Jezelf permanent afvragen: ben ik nog met het juiste bezig?

Mijn mond viel open van verbazing! De wereld is zo eenvoudig!

Geïntrigeerd door zijn verhaal en ervaringen werd ik steeds enthousiaster. Wat kan ik leren van toneelspelers als het gaat om Agile software development. De adoptie hiervan bij de organisatie waar ik werk is er een van vallen en opstaan dus als ik hier een wijze les uit kan meenemen zou dit wellicht een doorbraak betekenen.

Dus ik vroeg hem: ”Dus jij leert deze manier van werken al tijdens je opleiding? Ja, zei hij. Maar hoe doen ze dat dan?”

En het antwoord was zo eenvoudig als krachtig.

“Ze leren je zo snel mogelijk uit je comfort zone te komen. Heb je een idee? Kom maar naar voren en doe het! Laat het maar zien!” zei hij.

“Dus een soort incrementele en iteratieve aanpak?” vroeg ik.

“Ja, ik denk het”, zegt hij. “Kijk, ze zeggen, je kunt jezelf weken/maanden/jaren opsluiten om een heel uitgebreid script te schrijven maar dan weet je niet of het een goed script is, of je boodschap überhaupt wel over komt.”

“In plaats daarvan trainen ze je om het zo snel mogelijk te laten zien zodat je feedback krijgt en je stap voor stap je script opbouwt. Je kunt in je script wel een heel grappige dialoog schrijven waarin ik een grap vertel aan jou maar als je vervolgens niet weet of deze grap wel over komt op het toneel is het knap waardeloos als om deze grap jouw hele voorstelling draait. Jij kunt al op 1001 manieren lachen. Dat kan ik niet in een script optekenen hoe jij moet lachen en of dit juist is.”

“Dus jou wordt geleerd om gewoon te doen?” Vroeg ik nogmaals.

“Ja, gewoon doen!” Antwoordde hij lachend. Ik kon aan zijn ogen zien dat hij dacht, mooi, heb ik dit IT nerd ook eens wat geleerd.

Een enorm inspirerend gesprek waarin de boodschap is, gewoon doen! Ik spreek vrij veel mensen over Agile en de adoptie hiervan en allemaal hebben zij hun ervaringen en gedachten hierover. Zij die hier slechte ervaren over hebben vaak hetzelfde gemeen. Zij zijn niet uit hun comfort zone gekomen en hebben het niet eens echt geprobeerd. Tegen hen zou ik willen zeggen, stop met het adopteren van ‘elementen van agile (of scrum)’ maar doe het gewoon echt helemaal en ervaar de kracht en geniet van de feedback!

More to explore

Klantcontact overzicht

Klantcontact in kaart brengen kan bijdragen het contact op een juiste wijze te intensiveren. Een klant overladen met aandacht is ongewenst, evenals