Foto van Stephan van Rooden

Stephan van Rooden

Ik weet wie het was, hij verliet het bedrijf

LinkedIn
Twitter
WhatsApp
Email

Het is weer dat seizoen. LinkedIn wordt overspoeld met mensen die het nieuws over een nieuwe baan delen. Wat me opvalt, is dat sommige mensen, die ik zou beschouwen als de stem van het systeem, hun bedrijf hebben verlaten. Om welke reden deze mensen ook hebben verlaten, ik vind dat het leiderschapsteam van deze bedrijven de reden waarom ze vertrokken diepgaand en grondig moet bekijken. Misschien is er iets kapot in hun systeem en moeten ze gaan luisteren naar de stem in hun systeem.

[buzzsprout episode=’3588976′ player=’true’]

De Voice of the System zijn mensen die niet alleen hun individuele mening of visie hebben (en delen). Ze voelen en delen wat er in het systeem gebeurt. Zijn nauw verbonden met de waarden van dit systeem en functioneren als luchtklep wanneer er druk in het systeem staat. Ze spreken namens het systeem waarvan ze deel uitmaken. Een andere entiteit voor leiders om rekening mee te houden en om naar te luisteren.

Een ongehoorde stem verliet het bedrijf

Vorig jaar had ik een gesprek met een afdelingsmanager en vroeg hem wie de stem van hun systeem is. Hij zweeg, na een paar minuten antwoordde hij:

‘Ik heb geen idee. Ik weet wel wie het was, hij heeft het bedrijf verlaten enkele maanden geleden.’.

Dus ik vroeg hem hoe hij erover dacht dat deze persoon wegging. Hij antwoordde dat hij een beetje opgelucht was om deze persoon te zien gaan. Omdat deze persoon voortdurend dingen wees die in zijn ogen niet oké waren. Dit leverde soms wat irritatie en frustratie op bij deze manager. Ik vroeg hem, nadat deze persoon was vertrokken, of het beter ging? Om eerlijk te zijn, antwoordde hij: nee! Iemand anders, die voorheen nauwelijks iets zei, begon nu hetzelfde te doen.

Overdracht van de stem

Dit is het meest interessante aspect van de stem van het systeem. We denken dat als iemand iets zegt, hij dit namens zichzelf doet. De stem van het systeem spreekt echter namens het hele systeem, het komt toevallig heel dicht bij hun persoonlijke overtuigingen. Er is een heel dunne lijn tussen deze twee stemmen, iemands persoonlijke mening en die van het systeem.

Als de stem van het systeem het bedrijf verlaat, is er iets mis in het systeem. Het probleem is er nog steeds en de volgende persoon wiens eigen waarden het dichtst bij de waarden van het systeem liggen, zal beginnen te spreken.

Sommige van de bedrijven die ik op LinkedIn op de voet volg, hebben binnen een paar jaar meer dan 3 tot 5 stemmen van het systeem zien vertrekken. Hoogstwaarschijnlijk is er een probleem in het systeem dat nog steeds niet is opgelost. Na verloop van tijd zal ook de nieuwe stem het bedrijf verlaten. Een beslissing die ze niet van de ene op de andere dag nemen, maar het enige dat een stem kan doen om gehoord te worden.

De sabotagelijnn

Voordat een stem van het systeem laat de organisatie, zijn er andere vormen van gedrag dat voor het eerst optreden. Deze tekenen van weerstand worden gevisualiseerd in de Sabotage-lijn. Beginnen met (sarcastische) grappen en indien niet gehoord, resulteert dit uiteindelijk in oorlog of terugtrekking (mensen vertrekken).

Lewis Resistance Line

Heeft u zichzelf of iemand binnen uw bedrijf ooit dit soort gedrag zien of horen vertonen? Vraag uzelf af, wat kan mogelijk tot dit gedrag hebben geleid? Als je terugkijkt op de mensen die het bedrijf verlaten, hebben ze dan allemaal de sabotagelijn bewandeld?

Begin te luisteren naar deze stem van het systeem! Anders verlies je toegewijde mensen die de moed hebben gehad en genoeg om je bedrijf hebben gegeven, om hun mening te geven.

More to explore

Leven Lang Leren

Lees jij ooit wel eens ‘normale’ boeken? Deze vraag krijg ik regelmatig te horen wanneer ik weer een verhaal vertel wat ik